אז מה בעצם הופך למידה למעניינת?

שיתוף

אז מה בעצם הופך למידה למעניינת?

אנחנו נלמד טוב יותר ונזכור היטב אם היה לנו מעניין.

אבל מהי נוסחת הקסם שהופכת משהו למעניין, ואיך אפשר לעניין קבוצה של לומדות ולומדים שמתענינים בדברים שונים לגמרי אחד מהשני?
נראה שהאחד בספטמבר הוא תאריך מושלם לבירור הנושא.

לחוקרת אמילי קורווין רנר מאוניברסיטת טורבינגן בגרמניה יש 3 הצעות פשוטות איך להפוך למידה למעניינת.

1. אנו נתעניין תמיד בתוכן שיתפס בעינינו כמועיל ורלבנטי לחיים שלנו

לא תמיד אנו מקפידים מספיק לחבר ידע חדש לידע קיים ולספר לקהל שלנו את האמיל"י ("אני מה יוצא לי מזה") של משהו חדש.
גם אם עשינו זאת, יש נטייה לעשות זאת מעט מדי או רק בתחילת המסע הלימודי.
הידיעה שלמידה חדשה קשורה לחיים שלנו, תשרת אותנו ותועיל לנו היא אחת הדרכים המובטחות לעורר תשומת לב, מעורבות בתוכן ועניין.
לכן, בבואנו ללמד משהו חדש, כדאי שנבחן תחילה מה מעניין את הלומדות והלומדים שלנו כעת ואיך התוכן החדש שנביא יכול להתקשר לעניין שכבר יש להם.
יהיה לנו קשה לייצר עניין בנושא שהקהל שלנו כלל לא מכיר.
ככל שנגשר בין מה שהקהל שלנו כבר יודע לבין מה שהוא עתיד לגלות, כך נייצר סקרנות ועוררות ללמידה החדשה.

2. אנו נתענין בתוכן שיוצג לנו כסיפור

לסיפור יש כח קסם מיוחד. סיפור גורם לנו לקשב אוטומטי ונוגע במקומות הכי שורשיים שלנו (סיפורים קיימים גם משחר ההיסטוריה וגם משחר הילדות שלנו).
הצגה של תוכן בצורה סיפורית גורמת לנו להתחקות אחרי לוגיקה של אירועים, להתמודד עם קונפליקט או ניגוד והרבה פעמים מאפשרת לנו לבחון את עצמנו מול הסיפור (מה אנחנו היינו עושים בסיטואציה מסויימת לעומת מה שקרה בסיפור ששמענו).
כל אלו גורמים לנו לעניין ולתשומת לב.

3. אנחנו נתעניין במשהו שמפתיע אותנו מגלה לנו משהו שלא ידענו
המוח שלנו הוא "מכונה להשערת השערות", והמכונה הזו מתעוררת במיוחד כשהעשרה מסוימת התבררה כלא נכונה.
לכן, כל הפתעה מעוררת אותנו.
לא הפתעה קיצונית ומופרכת שלא נאמין לה אלא מידע שיסתור את האינטואיציה שלנו ויגלה לנו משהו שלא ידענו, אבל שעל פניו נשען על איזשהו הגיון.
הקפדה על הפתעות כאלו בתהליכי הלמידה תבטיח לומדות ולומדים מתעניינים, שמבינים שהם לא יודעים משהו ושהאינטואיציות הנוכחיות שלהן שגויות.
מכאן, מובטחת למידה איכותית וזכירה יותר.

ככל שתכניות הלימוד שלנו ודרכי ההנחיה שלנו יציגו את התועלת של הלמידה, יפתיעו ויאתגרו את הידע הקיים ויוצגו בצורה סיפורית- נרוויח עוד משהו חשוב מאוד כמנחות ומנחים- נהיה מעניינים!

לכניסה לקישור לחצו כאן

x