האם משובי הלומדים שלך משפיעים על איכות ההנחיה שלך? [התשובה הקצרה – כמעט ולא]

שיתוף

האם משובי הלומדים שלך משפיעים על איכות ההנחיה שלך? [התשובה הקצרה – כמעט ולא]

 

מטה – מחקר חדש שפורסם אך לפני חודשיים, על ידי חוקרים מגרמניה והולנד, סקר 23 מחקרים שבוחנים האפקט של משובי לומדים על איכות ההנחיה.

המחקר מראה השפעה חיובית, אך קטנה.

הקשר בין המדדים אמנם קיים, אבל ספק אם הוא מצדיק את המשאבים הרבים המוקדשים להכנה, הפצה וניתוח של שאלוני משוב בסיומם של קורסים ותהליכי למידה.

הממצאים הללו מצטרפים למחקרים וניתוחים נוספים שנעשו לאורך השנים, שמסבירים מדוע מה שנראה כמו אירוע הכרחי (שאלוני משוב בסוף קורס), לא בהכרח מצדיק את הטרחה ושפעמים רבות שביעות רצון גבוהה לא מוכיחה למידה משמעותית לטווח ארוך.

מומחה הלמידה קרל הנדריק מסביר את התוצאה בכך שללומדים אין מומחיות במה גורם לאפקטיביות תהליכי למידה ואיך לעצב תהליכים כאלה.

לכן, לא ברור מה הם בעצם מעריכים.

המשוב שהם ממלאים הוא סובייקטיבי, ולא קשורים לפרמטרים שבאמת משפיעים על למידה משמעותית שנשארת ומשפיעה לאורך זמן.

כשבודקים מה משפיע על התשובות של הלומדות והלומדים, רואים שמדובר במקרים רבות במעין "תחרות פופולריות".

מה שישפיע על המשוב הוא אינדיקטורים עקיפים כמו ההתנהגות, האופי, רמת הקפדנות של המנחה והדינמיקה בכיתה.

גם הסיכוי להישגים גבוהים בקורס משפיע על שביעות הרצון, זאת בלי קשר לאסטרטגיות הלמידה וההוראה בהם נעשה שימוש בתהליך הלמידה.

מתי הסיכוי לשינוי אמיתי באיכות ההנחיה עולה?

רק כאשר המנחים קיבלו תמיכה בפרשנות של המשוב וחשיבה משותפת על יישום שינויים בעקבותיו, או כאשר המנחים שוחחו עם התלמידים על המשוב שנמסר.

האם כדאי לוותר על השאלונים הללו?

לא בהכרח.

אבל כדאי להשקיע פחות במנגנון המורכב והיקר (למשל, שאלונים מדגמיים וקצרים ולא גורפים וארוכים), ולהעמיק יותר בתהליך כאשר הוא מתרחש.

זאת באמצעות תקשורת ברורה יותר עם הלומדים ועם המנחים לפני ואחרי מתן המשובים, ניתוח מקצועי יותר של הממצאים ושימוש בדרכי הערכה נוספים ולא רק שאלונים סובייקטיביים.

 

למאמר החדש שפורסם השנה לחצו כאן

לניתוח הממצאים שפורסמו ע"י קרל הנדריק לחצו כאן

להרצאה מוקלטת בנושא השפעת משובי לומדים וכיצד להגדיל אותה, מתוך ה- VOD שלנו, לחצו כאן

x