המדריך המהיר לכתיבת מטרות למידה
המדריך המהיר לכתיבת מטרות למידה
כתיבת מטרות לתהליך לימודי היא שלב קריטי שרבים נוטים לדלג עליו, או מתוך מחשבה שהמטרות ברורות גם ככה למי שעומד ללמד את הנושא, או בגלל תחושה טכנית ומאולצת שמרתיעה מלעצור רגע ולנסח אותן.
זו טעות גדולה שיכולה להשפיע מאוד על אפקטיביות תהליך הלמידה.
הגדרת המטרות משפיעה מאוד על התכנים, המתודות ואופן הלמידה המתכונן וגם מנחים או מפתחי למידה מנוסים מאוד יגלו שהזמן שהשקיעו בניסוח מסודר של מטרות הלמידה עשוי לשנות את האופן שבו מתנהלת הלמידה.
הנגשה של מטרות הלמידה מסייעת מאוד גם ללומדות וללומדים ומהווה עבורם מצפן וקריאת כיוון לקראת התהליך הלימודי.
אז הנה 5 שאלות ו- 5 תשובות שיאפשרו לכל אחד מאיתנו להבטיח שהלמידה הצפויה תשיג את מה שחשוב לנו.
- למה חשוב להגדיר מטרות בפיתוח למידה?
למידה היא תהליך של שינוי. חשוב להצהיר לעצמנו בקול רם מהו השינוי הזה.
הגדרה של מטרות הלמידה גם מסייעת בתכנון תהליך הלמידה וגם מאפשרת לנו לבדוק האם השגנו את השינוי הזה בתום הלמידה.
2. איך כדאי להגדיר את השינוי הרצוי?
אנחנו ממליצים להגדיר לפי עמ"י ותמ"י – כלומר לבחון את השינויים המצופים בידע, במיומנויות ובתפיסות/עמדות של הלומדות והלומדים.
3. איך כדאי להבנות את הגדרת מטרות הלמידה?
אנו ממליצים לכתוב מטרת על אחת ומספר מטרות ביניים (לא יותר מדי כדי לא להקשות על עצמנו בתהליכי התכנון והבקרה).
מטרת העל משקפת את התוצאה הרצויה אצל הלומדים במצב הטוב ביותר ומגדירה את השינוי הרצוי לאחר תהליך הלמידה.
למשל: "הלומדות והלומדים יפעלו על פי תקנות אבטחת המידע הארגוניות במלואן, בשגרה ובחירום, בדייקנות ובנאמנות"
מטרות הביניים הן המטרות האופרטיביות הספציפיות שיאפשרו לנו להשיג את מטרת העל, כפי שיושגו תוך כדי הלמידה.
למשל:
- הלומדים יסבירו את החשיבות שבשמירה על אבטחת המידע בארגון
- הלומדים יתארו את הסכנות הקיימות על אבטחת המידע
- הלומדים ידווחו על אירועי אבטחת מידע כשיתקלו בהם
4. איך כדאי לנסח את מטרות הלמידה?
הטקסונומיה של בלום היא מודל לסיווג מטלות למידה לפי רמות חשיבה פשוטות או מורכבות באופן שמאפשר תכנון למידה ובדיקת הישגים בסופה.
הפעלים המופיעים בטקסונומיה מהווים מאגר שממנו ניתן לבחור את הפעולות שנדרשות ממי שיסיים את תהליך הלמידה.
האם חשוב לנו שהלומדים יזכרו את התוכן? יבינו אותו? יישמו? אולי חשוב לנו שהם ידעו לנתח רכיבים מתוך התוכן הלימודי, להעריך אותם או אולי ליצור משהו חדש בעקבותיהם.
הסיווג של הטקסונומיה יאפשר לנו לבחור את הפעלים המתאימים ביותר שישקפו את התפוקות שהיינו רוצים מהתהליך.
5. על מה חשוב שנקפיד בעת ניסוח מטרות למידה?
מטרות למידה אפקטיביות הן מדידות , ניתנות לתצפית, כוללות רק פועל אחד בכל מטרה, ממוקדות תוצר ולא תהליך.
כמובן שכלל המטרות שהגדרנו צריכות להגשים את מטרת העל הגדולה שהצבנו לעצמנו.
למדריך מפורט, מתוך האתר למצוינות בהנחיה של אוניברסיטת בוסטון לחצו כאן, וכאן מדריך נוסף של אוניברסיטת סטנפורד.