המחקר ממליץ: קודם נשאל את הלומד מה לדעתו התשובה הנכונה, ורק אח"כ נלמד את התוכן
המחקר ממליץ: קודם נשאל את הלומד מה לדעתו התשובה הנכונה, ורק אח"כ נלמד את התוכן
אנחנו כל כך רגילים קודם ללמד ואז לשאול שאלות על התוכן, שהיפוך הסדר הזה נראה כמו מתודה כאוטית: מה הטעם לשאול את הלומדים שאלות על התוכן לפני שהם למדו את התוכן?
מחקר גרמני-אמריקאי מראה שלבקש מהלומדים לחזות (לנחש!) את התשובות לשאלות על תוכן שטרם נלמד, גורם להם לזכור טוב יותר את התוכן ולהצליח יותר במבחן.
יתרה מכך, אחד הדברים שגורמים לנו לזכור את התוכן הוא אלמנט ההפתעה. ככל שנפתיע את הלומדים יותר, כך הם יזכרו יותר את מה שהם הופתעו לגביו.
לכן, לא רק מי שהביע את דעתו על התשובה הנכונה יזכור את התוכן היטב, אלא גם מי שטעה בתחזיתו. לטעות בשאלה על התוכן משתלם מאוד ללמידה וזכרון. "להפסיד" בשאלה פירושו להרוויח למידה.
אגב, החוקרים בחנו את אישוני העיניים של הנחקרים וראו כיצד ההפתעה המתרחשת באה לידי ביטוי בעיניהם כאשר התברר להם שהם טועים. כך הם חיזקו את טענתם שזהו רכיב להצלחה בלימודים.
לכניסה לקישור לחצו כאן