זיקוקים וניצוצות במצגות ותכני למידה - מתי זה מלהיב ורותם? ומתי זה מפריע?
זיקוקים וניצוצות במצגות ותכני למידה – מתי זה מלהיב ורותם? ומתי זה מפריע?
בתקופה של חגים מלאי אור וזיקוקים, זמן מצוין לברר מה תרומתם אמצעים גראפיים "נוצצים" במיוחד במצגות ותכני למידה?
מחקר בנושא מציג תפיסה מורכבת לגבי שימוש באלמנטים מושכים ו"פלאשיים" בתכני למידה, אך כאלו שהם לא הכרחיים לתוכן, ומסביר את היתרונות והסכנות של שימוש באמצעים גראפיים וחזותיים "נוצצים".
על פי ממצאי המחקר, שבוצע על ידי קבוצת חוקרים מגרמניה ושוויץ והקיף למעלה מ- 300 משתתפים, כשאנחנו כלומדים כבר מתמודדים עם תוכן מאתגר ונדרשים למאמץ חשבתי, הזיקוקים והניצוצות עלולים להכביד על העומס הקוגניטיבי שאנו ממילא נמצאים בו, להסיח את דעתנו ולגזול משאבים מהמיקוד בליבת התוכן.
במקרים כאלו לא יהיה נכון לשלב אמצעי מדיה לא חיוניים, מלהיבים ויפים ככל שיהיו.
לצד זה, ככל שללומדות וללומדים שלנו יש כבר ידע קודם בעולם התוכן הנלמד, יהיה להם קל יותר לסנן מידע רלבנטי ממידע שאינו חיוני והם לא ימהרו להיות מוסחים מתכנים לא הכרחיים.
כלומר, אפקט השימוש באמצעים גרפיים נוצצים תלוי קודם כל בכמה ידע כבר יש לנו בתוכן הלימודי ובאיזה תחושת אתגר אנחנו נמצאים.
הכוח המרכזי של האלמנטים הגראפיים הנוצצים הוא דווקא לפני שהתחלנו ללמוד. לגרפיקה מושכת ו"מפתה" יש יכולת ברורה, על פי המחקר, להגביר את המוטיבציה שלנו, בעיקר כשהיא נמוכה.
היא תעורר בנו עניין ראשוני ובהחלט עשויה לעזור להפוך תוכן "יבש" למעניין יותר, רק בגלל האריזה הנוצצת.
מתלבטים עד כמה להשקיע בעיצוב הגראפי של תוצר כלשהו?
ודאי לא כדאי לעשות זאת באופן קבוע כברירת מחדל, למרות שזה יצירתי ומעורר התפעלות.
כדאי לבחון זאת באופן מאוזן מול רמת המוטיבציה הנוכחית של הלומדים, תוך שקלול רמת המורכבות של התוכן ורמת הידע המוקדם של הלומדים.
אם הלומדות והלומדים שלנו חסרי מוטיבציה, השקיעו באמצעים חזותיים מלהיבים כדי לגייס אותם ללמוד.
אם הידע המוקדם שלהם גבוה, אל תיבהלו מלשלב אמצעים כאלו.
אבל אם התוכן מורכב ומאתגר את קהל היעד- עודף שימוש באמצעים חזותיים שאינם הכרחיים עלול להזיק ללמידה, להסיט תשומת לב ולגזול משאבים קוגניטיביים מהלומדים.
חשבו על זה כמו תיבול בבישול – הוא יכול לשפר את הארוחה, אבל יותר מדי ממנו יכול להאפיל על המרכיבים העיקריים.
הקישור למאמר המלא כאן