מה אפשר ללמוד מטיקטוק על תהליכי למידה דיגיטליים?

שיתוף

מה אפשר ללמוד מטיקטוק על תהליכי למידה דיגיטליים?

סרטונים בני- 15 שניות, שליטה על המהירות של הסרטון וזה שכל אחד הופך להיות עורך וידאו קצבי ללא מאמץ, הופכים את הטיקטוק לפלטפורמה הפופולרית ביותר אצל ילדים ונוער.
התכונות ה"כובשות" האלו (ועוד רבות), מספקות סימנים ברורים לכיווני העתיד של הלמידה הדיגיטלית והלמידה באמצעות וידאו.

מומחה הלמידה העולמי דונלד קלארק פרסם החודש מאמר ובו סקירה של מאפייני האפקליציה והשפעתם על כל אחת מהן על הלמידה העתידית,
הנה 3 מתוך רשימת המאפיינים שפורסמה:

15 שניות:

קל ללגלג על הנוער ועל השטחיות, אבל כשמצליחים לאתר מהמאגר של טיקטוק סרטוני למידה, הדרכה או חינוך, מופתעים לגלות כמה הרבה אפשר להספיק להסביר היום בסרטון קצבי וערוך היטב. הטיקטוק גם מאפשר בנייה של סרטונים ארוכים יותר, אך התבוננות בקיימים מראה עד כמה ניתן לעשות שימוש בסרטונים קצרים, להדגמה ממוקדת, הסבר נקודתי, תגבור או רענון של נושא שכבר נלמד, וגם ניהול אינטראקציה קצרה של שאלות ותשובות.

מהר, לאט ומה שביניהם:
בטיקטוק אפשר גם להסריט את הסרט מהר הרבה יותר ממה שצולם בפועל, וגם לצפות בהם אחר כך ב- "הילוך איטי". לכאורה זה מאפיין שהיה גם בדורות הקודמים של פלטפורמות וידאו (כמו אינסטגרם) אבל בטיקטוק זה זמין במיוחד ומשפיע מאוד על יצירת הסרטונים והצפייה בהם. ניתן להניח שהלומדים העתידיים ירבו להשתמש באפשרות להאיץ ולהאט את סרטוני הלמידה שלהם לפי מה שהכי מתאים להם.

מורה טיקטוקר – פחות מאמץ, יותר חוויה:
קל במיוחד לצלם את עצמך מלמד או מדריך בסרטון טיקטוק.
לא היה מסובך מדי להפיק סרטונים כאלו ביו-טיוב, אך הטיקטוק מקל על יצירת וידאו חוויתי וקצבי יותר, כזה שקשה להסיר ממנו את העיניים.

כפתור הטיימר המקדים לפני ההקלטה או סדרת ההקלטות והקלות שבה מבצעים צפייה מקדימה, עריכה והוספת אפקטים, גורמים לכל אחד להיות טיקטוקר.

יותר ויותר מורים ומנחים החלו להפיץ סרטונים כאלו ללומדים שלהם כחלק מניהול תקשורת לימודית שוטפת ב"מנות קטנות" וחוויתיות, ולא מעט מבוגרים בעלי מקצוע (כמו רופאים) מנגישים את העשייה המקצועית שלהם דרך הסרטונים האלו.

הטיקטוק רחוק מלהיות מודל של תוכן איכותי או מעמיק… אבל אחרי ההשפעות שחוללו היו-טיוב והרשתות החברתיות על הלמידה הדיגיטלית, אי אפשר להתעלם ממגמות חדשות ונציגי ה"דור הבא"של הפלטפורמות ולהכיר את הדרך שבה רבים מפיקים וצורכים תוכן.

המגמות והסגנונות האלו צפויים להשפיע על איך שרבים מאיתנו ילמדו בשנים הבאות.

למאמר של דונלד קלארק לחצו כאן

לסקירה ישראלית על הטיקטוק בבלוג של שיר בוים שוורץ לחצו כאן

וצפייה סרטון הלמידה בטיקטוק של "ארץ נהדרת" לחצו כאן

x