מודל הלולאה הכפולה - 2 סבבי למידה לחיזוק העמקה ותיקוף
מודל הלולאה הכפולה – 2 סבבי למידה לחיזוק העמקה ותיקוף
למה בעצם ללמוד משהו רק פעם אחת ולהמשיך הלאה?
למידה טובה היא כזו שחוזרים אליה לעוד סיבוב, בוחנים את הנחות היסוד, מעמיקים בנקודות שביססנו בסיבוב הראשון, מעריכים האם הידע והמיומנויות שצברנו אכן מספקות ומדויקות וגם מערערים על היבטים שנראים לנו לא פתורים.
מודל הלמידה הכפולה שחוגג 50 שנה לקיומו, נולד כתאוריה בלמידה ארגונית והתפרס לעולמות נוספים.
ארגיריס ושון שהטביעו את המונח הציעו את המודל כדי לאפשר לארגונים לא רק ללמוד או לתקן משהו נקודתי אלא לאפשר להם הזדמנות לקפיצת מדרגה במטרות שלהם.
המודל נוגד את הנטייה שלנו להסתכל על למידה ב"חבילות"- אם סיימנו תוכן מסוים או הצטיידנו באימון על מיומנות כלשהי, אז "סגרנו את הפינה", ואפשר לעבור לדבר הבא.
למידה בלולאה אחת אכן מספקת לנו ידע שמאפשר להתאים את ההתנהגות שלנו למצב רצוי חדש.
אבל בלמידה בלולאה כפולה, אנחנו לוקחים לרגע "צעד אחורה", מאתגרים את ההנחות, האמונות והערכים שלנו כדי לבחון שוב ואפילו מנסים למסגר מחדש את מה שלמדנו.
בלמידה בלולאה אחת יש משהו מאוד נוח.
אנו חשים שהצטיידנו במה שצריך ופתרנו בעיה כלשהי, ולכן לעיתים לא נעצור לחשוב עליה שוב.
בלמידה בלולאה כפולה אנחנו מתעקשים למאמץ נוסף על משהו שקל לשים מאחורינו כי "כבר למדנו את זה".
זהו מאמץ לחזור ולשקף לעצמנו מה עברנו, לבקש לקיים תהליך למידה קצת יותר איטי לטובת יישום חזק ומשמעותי יותר בעתיד, עם יכולת לפתור בעיות חדשות.
כלי הלולאה הכפולה מעודד לכן חשיבה רפלקטיבית והתבוננות לא רק על התוכן הלימודי אלא גם על תהליך ההתמודדות איתו , ולכן הוא מומלץ לתהליכי למידה בכל הגילאים, לקידום של ארגון לומד שבוחן את עצמו שוב ושוב וגם לתהליכים פרטניים של אימון, ייעוץ, מנטורינג וחניכה.
הקישור לתיאור המודל מתוך האתר של life hack כאן