מנמוניקה – כלי לזכור תהליך, סדר ביצוע או מושג

שיתוף

מנמוניקה – כלי לזכור תהליך, סדר ביצוע או מושג

מנמוניקה (Mnemonics) הוא כלי עזר לזיכרון שמעניק יתרון משמעותי בשליפת מידע בזמן אמת וביצירת משמעות לתוכן לא זכיר.

 

מדובר באוסף טכניקות שבהן אנחנו "מדביקים" על התוכן דימויים חזותיים, חרוזים, ראשי תיבות וקישורים מילוליים, כדי לזכור את מידע במהירות וביעילות.

השיטה יעילה כהכנה למצגות או פגישות, כי היא עוזרת לזכור נקודות מרכזיות בלי לקרוא מהדף.

היא מצוינת לזכירה קלה של שמות של אנשים ושימושית לצורך היזכרות מהירה במצבי לחץ, כמו מבחנים או ראיונות עבודה.

 

רבים מאיתנו משתמשים בטכניקה בלי להכיר את שמה.

 

הפסיכולוגית טרייסי פדרסון סוקרת את כלל השיטות לשימוש במנמוניקה, והנה כמה דוגמאות מייצגות:

 

🌠 ראשי תיבות:

 

בג"ד כפ"ת, ודצך עד"ש באח"ב –  מקטינים עומס קוגניטיבי וגורמים לנו לזכור בקלות סדר של מושגים או החלה של עקרון כלשהו.

כך למשל, בעולם ההדרכה והלמידה, אנשי מקצוע משתמשים במונח "קתימב"ה" כמעין צ'ק ליסט פנימי שבאמצעותו אנחנו בודקים שההנחיה שלנו מיטבית (קול, תנועה, ידיים, מבט, בטחון והתלהבות).

 

🌠 אסוציאציות חזותיות:

 

טכניקת "ארמון הזיכרון" מחברת פריטים למקומות פיזיים.

אם יש צורך לזכור סדר פעולות, אפשר לדמיין הליכה בחדר שבו כל שלב מיוצג על ידי חפץ.

כשצריך לזכור הרבה פרטים, מחפשים משהו מוכר שאפשר לדמיין אותו, שייקשר לתוכן החדש.

 

כך, כשנכנסתי לישיבה עם אנשים לא מוכרים ויש הרבה שמות לזכור, כמו איריס או דני, אפשר לדמיין עציץ פרח איריס באזור ישיבתה או לדמיין את דני משחק עם דינוזאור.

 

בעידן הדיגיטלי לא צריך להשתמש במנמוניקה באותם היקפים כמו בעבר.

 

הטכנולוגיה מאפשרת לנו לעשות מעין "מיקור חוץ" לחלק מהמידע לזיכרון חיצוני ולשלוף אותו באמצעות הטלפון או ה- AI.

 

אפשר לחנות את הרכב בהרצל 84 ולדמיין את הרצל קורא את הספר "1984" כדי לזכור איפה חנינו, ואפשר פשוט לצלם את המקום 😊

 

אצלנו במתודיקה יש מנמוניקה מוכרת שמסייעת בהגדרת מטרות לתהליך הלמידה –  עמ"י ותמ"י – עמדות מיומנויות וידע, או תפיסות מיומנויות וידע.

 

הקישור לסקירה של פדרסון כאן והפניה למאמר קצר שכתבתנו בעבר על עמי ותמי כאן

 

 

x