3 סוגים של קונפליקטים בעבודה - ואיך להתמודד איתם נכון

שיתוף

 3 סוגים של קונפליקטים בעבודה – ואיך להתמודד איתם נכון

 

קונפליקט בעבודה נשמע כמו אירוע שלילי שיש להימנע ממנו, אבל לא כל העימותים נולדו דומים, ולא כל קונפליקט הוא אירוע מזיק.

 

להיפך.

 

לעיתים, קונפליקט הוא זה שמדליק ניצוץ של חדשנות.

 

כדי לנהל קונפליקט טוב, צריך קודם לזהות אותו ואז לבחור איך להגיב בהתאם, ומומחה הלמידה טאק וילקוקס מציע לסווג את הקונפליקטים בעבודה ל- 3 סוגים מרכזיים שיאפשרו לנו להגיב נכון ובעיקר לא להיבהל ברגע של עימות.

 

  1. קונפליקט יצירתי: חיכוך חיובי שמוביל לרעיונות חדשים

כשאנשים עם נקודות מבט שונות מעזים לאתגר זה את זה, נולדת חדשנות.

הקונפליקט הזה פורח בתרבות של ביטחון פסיכולוגי גבוה שמעודד אי-הסכמות ברוח טובה, ולא רואה בהן איום.

אם כולם מהנהנים ונמנעים מעימות, זו הרמוניה מזויפת שחונק יצירתיות ויוזמה.

 

איך מגיבים לקונפליקט כזה?

מעודדים. אם הצוות שקט מדי, בודקים האם אין מספיק אמון בצוות או חוסר ביטחון להביע כל רעיון.

 

2. קונפליקט אישי: לטפל כשזה קטן, ובזהירות

 

כאן זה כבר לא קונפליקט על עבודה, אלא על רגשות, מתחים ומטענים אנושיים. לפעמים מדובר באי-הבנה פשוטה ולפעמים בפצע פתוח שלא קיבל טיפול.

אם לא מטפלים בקונפליקט כזה, הוא לא יעלם. כשאנחנו נמענים משיחות קשות, אנחנו מחליפים אי-נוחות בטווח הקרוב בחוסר תפקוד צוותי בטווח הרחוק.

 

האתגר הוא לדעת מתי להיכנס לעומק הפער ומתי דווקא לשחרר.
אם הקונפליקט האישי מתחיל להשפיע על תחושת הרווחה והתפקוד היומיומי, כדאי להתערב ולדבר על זה, כל עוד זה קטן, יהיה קל יותר לנהל את זה מאשר לחכות לעימות מבעבע יותר בהמשך.

 

איך מגיבים לקונפליקט כזה?

אם הוא באמת קטן, אפשר "לדפדף". אם הוא משפיע על היום-יום, לא מטאטאים ולא מדחיקים. מנצלים את זה שהעימות עדין על אש קטנה, כדי ללבן, להבהיר ולראות שכל צד מסוגל לראות את זווית הראייה של הצד השני.

 

3. קונפליקט מקצועי: עניין של פרשנות

 

זהו חיכוך שנובע מפרשנויות שונות, לחצים או סדרי עדיפויות סותרים. אחד רואה בו דיון ענייני, אחר מרגיש מותקף.

לכן, בקונפליקט מסוג כזה צריך קודם כל בהירות ותקשורת טובה, כדי לראות אם יש רקע אישי או שזה בכלל הזדמנות לחיכוך מבורך.

 

קונפליקטים מקצועיים נובעים לעיתים קרובות ממאבקי כוח, ציפיות לא ברורות או סדרי עדיפויות מנוגדים. חלק מהקונפליקטים האלה, למשל סביב חלוקת משאבים, כיוון אסטרטגי או בחירות בהחלטה מסוימת, ניתנים לניהול דרך משא ומתן או שיחות שמאפשרות להציף את הפער באופן בונה.

אם לעומת זאת, הקונפליקט נשען על יחס לא הוגן או התנהלות לא ראויה, נדרשת התערבות ניהולית סמכותית יותר, ולא רק שיחה.

 

 

איך מגיבים לקונפליקט כזה?

בקונפליקט כזה, חשובה קודם כל הפרשנות של הצדדים כדי להבין מי מהצדדים רואה כאן ויכוח בריא, מי מהצדדים מפרש את השיח כתוקפנות או חוסר מקצועיות?
כדי לנהל את זה, צריך להקשיב לפרשנות שכל צד נותן, להבין על מה זה באמת "יושב" ואיך אפשר לבנות שיח ענייני שמחדש את האמון של הצדדים לעימות, גם אם הם לא מסכימים לגביו.

 

 

הקישור למאמר המלא כאן

x