4 דברים שחיוני לדעת כשבונים בוט ללמידה

שיתוף

4 דברים שחיוני לדעת כשבונים בוט ללמידה

 

 

על אף הזמן הקצר יחסית שבו החלו גופי הכשרה ולמידה להטמיע יישומים של בוטים לימודיים, נראה שהצטברו מספיק סיפורי הצלחה וכישלון שמאפשרים לנו להבין טוב יותר איך כדאי שייראה בוט לימודי מיטבי.

שורת מחקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים משרטטת עקרונות חשובים בבנייה של בוט לימודי.

לתובנות הראשוניות האלו יש חשיבות גדולה כי גם הפעם, כמו במקרים רבים בהם משולבת טכנולוגיה במסגרת תהליכי למידה, הפתרון החדשני לא משיא תוצאות באופן אוטומטי אלא רק בשילוב מושכל ובהקשר המתאים.

 

מספר מחקרים אפילו מצביעים על בוטים שלא רק שלא סייעו ללמידה אלא אפילו פגעו בסיכויי ההצלחה שלה.

 

אז הנה 4 דברים שכבר חיוני לדעת כדי להבטיח בוט לימודי שמקדם למידה בהתאמה אישית ומונע ניוון חשיבתי:

 

 

  1. לא מכונה למתן תשובות

 

התרגלנו בשנתיים האחרונות שהצ'טים נותנים לנו תשובה מקיפה או מפורטת לכל שאלה.

 

אבל, כשמדובר בתהליכי למידה, זה לא מאפשר למידה.

המחקרים מראים שהלומדים נוטים להשתמש בבינה כ"מכונת תשובות" במקום ככלי שמעודד את העיבוד המחשבתי שלהם.

מכאן שעצם הגישה ליישומי AI, לא בהכרח מובילה ליותר הצלחה, כי הסתמכות מלאה עליהם עלולה להזיק.

בוט לימודי צריך להתנהג שונה מצ'ט רגיל. לא לרצות אותנו בכל מחיר ולא לספק לנו תשובות מיידיות, אלא להתעקש על תהליכי החשיבה שלנו.

האימון של הבוט צריך להיות בהתאם.

2. קצר ולא מציף

 

יש גבול לסבלנות שלנו ללמוד פרקי זמן ארוכים עם בוט.

זו למידה לא בהכרח פשוטה, כי היא מחייבת גם את הלומדים, לשוחח ולהיות פעילים, בעוד שהם רגילים לצרוך תוכן בלי בהכרח לבוא לידי ביטוי באופן כה אינטנסיבי.

האפשרות לגרום ללומדים לשוחח עם בוט היא הזדמנות מצוינת לעידוד החשיבה הפעילה שלהם בזמן הלמידה, אך כדאי לתכנן את השיחות האלו כשיחות קצרות שלא יתישו את הלומדים או יגרמו להם לנטוש את השיח בשל המאמץ שנדרש מהם.

 

 

3. מעטפת תוכן

 

לא כדאי למהר ולוותר על תכני למידה מסורתיים כמו לומדות, סרטוני וידאו או תהליכי למידה פרונטליים.

בוט יהיה במיטבו אם יהיה חלק מתמהיל פתרונות למידה.

כל כך קל לאמן בוט לימודי שרבים בונים כאלו ומציעים אותם ללומדים שלהם כפתרון לכלל תהליך הלמידה, כי הרי הבוט יודע להסביר הכל ולענות על הכל.

אך האינטראקציה עם הבוט לא תמיד נוחה והממשק לא מלהיב.

מומלץ לחבר אל הבוט תכני למידה קיימים ולאפשר לבוט להציע תכנים שפותחו מראש כחלק ממערך הלמידה הכולל.

הבוט יוכל להוות ערוץ מרכזי שמפנה אל תכנים קיימים במסגרת מעטפת תוכן שנבנתה עבור הלומדים.

 

4. מלווה בגורם אנושי

 

לא כדאי לבנות את הבוט כערוץ למידה בלבדי, אלא כערוץ משלים לערוץ אנושי. בוט לימודי יהיה במיטבו אם יסייע לגורם אנושי ללמד טוב יותר, או אם לצידו יהיה חונך או מורה.

הצורך במפגש אנושי לא הצטמצם בעידן ה- AI ולכן תכנון חכם של למידה משולבת AI צריך לכלול את יחסי הגומלין בין המכונה לבין הגורם האנושי.

החונך האנושי יכול להזניק את תהליכי הלמידה יחד עם הלומד והבוט, לתווך ללומד את מהלך הלמידה, להתעדכן דרך הבוט על התקדמות הלומד ולפגוש את הלומד בצמתים לאורך תהליך הלמידה.

החוקרים מסבירים שהאינטראקציה בין בני אדם לבינה מלאכותית צריכה להוות תוספת, ולא תחליף, לאינטראקציות בין הלומד למורה ובין הלומד למערכות אחרות, שכן לכל גורם בתהליך הלימודי יש חוזקות וחולשות משלו.

 

 

הקישור למאמרים שבחנו את אפקטיביות הבוטים הלימודיים כאן וכאן וכאן

 

 

x