4 דרכים פשוטות להעריך את הלמידה של הלומדים שלנו – תוך כדי תנועה

שיתוף

4 דרכים פשוטות להעריך את הלמידה של הלומדים שלנו – תוך כדי תנועה

 

איך אפשר גם ללמד וגם לקבל תמונה ברורה בזמן אמת של מצב הלמידה של קהל הלומדים?

 

כאשר אנחנו מדריכים, מלמדים או מובילים תהליכי למידה, חשוב שנדע אם הלמידה הופנמה ויש סיכוי שהיא תיושם, או שאנחנו לא בכיוון, וחשוב לאפשר לקהל הלומדים שלנו לדעת מה מצבו בתהליך.

 

המונח המקצועי "הערכה מעצבת" מתייחס למצבים האלו, שבהם אנחנו מקימים דיאלוג עם הלומדים שמגביר את המעורבות שלהם, מחזק את האפקטיביות של תהליך הלמידה ובעיקר משפר את חווית הלמידה ומאפשר לבצע התאמות בתוכן, בקצב או בשיטת הלמידה.

 

רבים נרתעים מלשלב רגעים של הערכה תוך כדי תנועה, או מתבלבלים בין הערכה מעצבת לצרכי קבלת תמונה והתאמה לבין הערכה לצורך מדידה.

 

אז הנה 4 דרכים קלות שבהן אפשר לבדוק את מצב הלמידה תוך כדי תנועה ולהבטיח למידה אפקטיבית שעונה על הצרכים בזמן אמת, זאת מתוך טבלת עזר של דילן ויליאם וסיובאן לייהי.

 

  1. כרטיסי כניסה ויציאה

 

בתחילת או בסוף המפגש, או גם וגם, בקשו מהלומדים לשער מה התשובות לשאלות בהם תעסקו או לציין מה הדבר הכי חשוב שהם למדו.

כלי זה מאפשר גם לבדוק את הידע הקיים, גם לקבל תובנות על מה נקלט ומה לא וגם לספק ללומדות וללומדים מסגרת לתהליך הלמידה והבנה של רמת ההתקדמות האישית שהתרחשה.

 

2. מיפוי חי

 

במקום להתחיל ללמד, כדאי לקחת רגע לבדוק מה הלומדות והלומדים שלנו כבר יודעים, ולהמשיך משם.

 

אפשר לקיים דיון פתוח מהיר ולראות מה מצב הידע הנוכחי, לבקש מכולם לענות על חידון או לבקש מהלומדים ליצור ביחד מפת מושגים/תהליכים שמסכמת את מה שהם כבר יודעים.

 

זה יכול להיות פיזי עם לוח מחיק או נייר או באמצעות אפליקציות דיגיטליות. המיפוי החי מאפשר ליצור תמונה ויזואלית שיתופית ולדייק את המשך תהליך הלמידה.

 

3. רגע של למידה על למידה

 

פנו דקה או שתיים במהלך המפגש, ושאלו את הלומדים שאלה רפלקטיבית, כמו:

  • "מה היה ברור לכם עד כה ומה פחות?"
  • "איך תיישמו את מה שלמדתם?"

 

או בקשו מהם לדרג מ- 1 עד 10 את דרגת הביטחון שהם חשים בהקשר לתוכן שנלמד.

 

רגעים כאלה מחדדים את תהליכי החשיבה של הלומדים ונותנים לכם משוב חשוב על האופן שבו החומרים מועברים.

 

4. מודל השאלה החוזרת

קחו שאלה מרכזית שעוסקת במה שלומדים, ושאלו אותה כמה פעמים כדי לאפשר ללומדים לראות את ההתקדמות שלהם בתהליך.

 

אפשר לשאול את השאלה בתחילת המפגש, לחזור ולשאול באמצע כדי לראות מה למדנו בינתיים ומה עוד חסר לנו, להתמודד עם השאלה בסיום המפגש ולשאול את אותה שאלה גם במפגש הבא.

זו שיטה שמאפשרת לנו להעמיק את ההבנה שלנו, לבחון את הפערים שדורשים חיזוק ולקבל מסגרת ברורה על התוכן הנלמד.

 

הקישור למסמך המפרט מגוון דרכים להערכה מעצבת לחצו כאן

 

x