5 טעויות נפוצות בשימוש ב-iPad בכיתה

שיתוף

למידה באמצעות טאבלטים ממשיכה להיות תקווה לשינוי גדול בתהליכי למידה. מצער לגלות שבשלב זה יש לא מעט כישלונות ואכזבות.  כמו בניסיונות אימוץ ראשוניים של טכנולוגיות חדשות בעבר, גם כאן, השימוש בטכנולוגיה חדשה לצרכי למידה בכיתה עדין מתגבש. התבוננות על  החלוצים הראשונים שמנסים ללמד באמצעות טאבלטים מאפשרת ללמוד מההצלחות ומהכישלונות שלהם. האתר edudemic ריכז את חמש הטעויות הנפוצות של מורים ומנהלי למידה בשימוש נכון באיי-פד, לצד תצפיות שבוצעו וזיהו מתודולוגיות ראויות לשימוש בכלי.

  1. התמקדות באפליקציות תוכן – מורים נוטים לחפש את האפליקציה שתיתן מענה לתוכן אותו הם מלמדים.  לדוגמה, מורה לשפה זרה מתלונן שאין אפליקציה טובה ללימוד שפה ומחליט לוותר על הכלי במקום לנצל אפליקציות אחרות שלו שיכולות לקדם את הלמידה. למשל, שימוש באפליקציה VoiceThread המאפשרת להקליט תלמידים מדברים את השפה ולהעריך אותם, או שימוש באפליקציה Explain Everything המאפשרת יצירת לומדה ללימוד איות.
  2. העדר הכשרה של מורים בניהול כיתה עם ipad – לעיתים ממהרים לתת למורה את הכלי הטכנולוגי אבל לא מכשירים אותו כמו שצריך להשתמש בו נכון כדי ליצר למידה אפקטיבית. ההכשרה צריכה להיות על מיומנויות בסיסיות כמו שיתוף בחומרים והעברה של מבחנים ועבודות בחזרה ועד הבנה של איך האפליקציות עובדות. כאשר המורה לא בטוח בשימוש בכלי הוא לא יכול לשלב אותו טוב במסגרת אסטרטגיה מתודולוגית כוללת.
  3. שימוש ב-Ipad כמחשב נייד – במקום להסתכל על החסרונות של Ipad לעומת מחשב נייד, יש להתמקד במאפייני השימוש (הכוונה ל-UI) של הכלי וכיצד הם משפרים את חווית הלמידה למידה. החידוש הגדול של ה-ipad הוא התנועתיות. הכוונה לפעולת הסלייד המוכרת לכולם, האפשרות zoom in באמצעות האצבעות ואחרות. הנגישות של הכלי למשתמשים הופכים את הלמידה כאן ועכשיו לאטרקטיבית יותר מאשר במחשב נייד.
  4. הסתכלות על ipad כמשתמש על – אילוצים כלכליים הובילו בתי ספר לשתף את השימוש ב-ipadsבכמה כיתות ובכך ביטלו את חווית הלמידה האישית. האייפדים פוצלו בין הכיתות, לעיתים ישבו קבוצות גדולות על אותו אייפד וכך אבד חלק מהקסם שהטאבלט נותן ככלי ללמידה וחוייה אישיים.  כותב הבלוג ממליץ לוותר על הטמעת השימוש בכלי בכל הכיתות אם יש מגבלת תקציב ולקיים פיילוט רק בכמה כיתות.
  5. קושי לענות על השאלה למה ללמוד בכלל עם ipad? – בהרבה בתי ספר מי שקיבל את ההחלטה לרכוש ipads לבית הספר מתקשה להסביר לצוות ההוראה את הבחירה בכלי הזה על פני אחרים. הקושי להציג את היתרונות האפשריים בשימוש ב-ipad בכיתה מוביל את צוות ההוראה להתנגד לשימוש בו או להשתמש בו לא נכון. הכנסת טכנולוגיית למידה חדשה לבית ספר צריכה להיות עטופה בתהליך רתימה, הכשרה והטמעה לצוות ההוראה אחרת הם לא ישתכנעו להשתמש בו.

חמש הטעויות הללו מצביעות על תכונה אנושית שמתרחשת אצלנו בכל פעם שנכנסת טכנולוגיה חדשה, בפרט טכנולוגיות מלהיבות. נראה שהטכנולוגיה וההתלהבות ממנה "מעבירים אותנו על דעתנו" וגורמים לנו לשכוח שהטכנולוגיה משרתת את הלמידה ולא ההפך. התרומה האמיתית של מכשור כמו טאבלט הוא בהפיכת הלומד לפעיל יותר, לאפשר לו למידה מותאמת יותר וממורכזת יותר בצרכיו. מי שמטמיע למידה באמצעות טאבלטים צריך לשים דגש על השיפורים בתהליכי הלמידה. החל מהגברת הגמישות בביצוע פעילויות לימודיות, היכולות החדשות לנהל את הלמידה והגברת החיבור אל מרחבי הידע.

x