איך לבחור מתודה ללמידה?
איך לבחור מתודה ללמידה?
מתלבטים באיזה מתודה לבחור לפעילות למידה מסוימת? כדאי תמיד לזכור שכל שיטת למידה מגיעה עם יתרונות וחסרונות, ובעוד שמתודה מסוימת תתאים מאוד במצב מסוים, היא יכולה לא להתאים בכלל במצב אחר.
מומחה הלמידה הארגונית נוח רבינוביץ. הרכיב רשימה קצרה של מתודות למידה מרכזיות כדי להזכיר לנו את המאפיינים של כל מתודה, מתי היא במיוחד עשויה להיות שימושית ואיזה "מחיר" אנו עלולים לשלם אם נבחר דווקא בה.
ההתבוננות הזו מהווה גם תזכורת עד כמה חשוב לשלב כמה מתודות למידה כדי שכל אחת תתמוך בדרכה במהלך הלמידה הכולל.
למידה מסורתית (מפגש פרונטלי או לומדה)
זו למידה מובנית ומסודרת וקלה מאוד לתפעול. היא מתאימה במיוחד לתוכן חדש לגמרי, אך היא לרוב פסיבית ולא זכירה.
התוכן עלול להישכח בתוך ימים ספורים
משחוק
למידה משחקית היא מהנה ולרוב תבטיח מעורבות גבוהה של הלומדים, אבל היא לא קסם שתמיד עובד. מחקרים לאורך השנים מראים שעל אף ההתלהבות של מפתחי למידה בבנייה של פתרונות כאלו, ללומדים אין תמיד תמריץ משמעותי ללמוד דווקא באופן כזה והתגמולים שהלמידה מציעה לא בהכרח מניעים אותם לשתף פעולה.
למידת עמיתים
מצד אחד זו למידה אותנטית שבה אנחנו לומדים אחד מהפרקטיקות של השני והיא מומלצת מאוד לעיבוד של תכנים ומיומנויות בהם אנחנו כבר משתמשים.
מצד שני, פעמים רבות היא שטחית ורדודה ולא גורמת לקפיצת מדרגה במיומנויות המקצועיות שלנו.
רבים מאיתנו לא ממהרים להתייחס ברצינות לעמיתים שלא נתפסים כמומחים בעולם התוכן וללא הבניה מסודרת של תהליך הלמידה, אין אפשרות לפיתוח משמעותי של המיומנות הנדרשת.
למידה משולבת AI
למידה כזו היא הגשמה של חלום גדול- למידה בהתאמה אישית.
אך לצד זה, היא מאפשרת יותר מדי קיצורי דרך ולכן לא תמיד לא מאפשרת למידה משמעותית שבה עיבדנו את התוכן ותרגלנו אותו באופן מספיק עמוק כדי שנוכל להשתמש בזה אחר כך ביעילות.
ברשימה המלאה דוגמאות למתודות למידה נוספות, עם מסקנה חותכת אחת. אין מתודה טובה או לא טובה ואין "תחרות מתודות". השילוב של השיטות בהתאמה לצרכים, ללומדים ולסביבת הלמידה, הם אלו שיבטיחו למידה אפקטיבית לאורך זמן.
הקישור לרשימה המלאה כאן