איך לעזור ללומדות וללומדים להתמקד בלמידה ולא בהישגים, ציונים או תוצאות?
איך לעזור ללומדות וללומדים להתמקד בלמידה ולא בהישגים, ציונים או תוצאות?
הלחץ לקבל ציונים טובים ולעמוד בציפיות טבוע אצלנו עמוק מילדות ומלווה את כל תהליכי הלמידה שלנו מתקופת בית הספר ועד להכשרות והדרכות במקומות העבודה.
ככל שאנחנו גדלים ומתרגלים לתהליכים האלו, אנחנו "מתוכנתים" להתמקד במונחים חיצוניים של הישג, ציון או תוצאה ולכן מתקשים להפריד בין המשימה הלימודית לבין התועלת שלה במונחים של פרס או עונש, מה שמגביל אותנו ביכולת לצמוח מתוך הלמידה שאנחנו חווים.
המחקרים בתחום מצביעים על כך שהלחץ לקבל פרס או להימנע מעונש, כפי שבאים לידי ביטוי בציון, פוגע באיכות הביצועים שלנו, ברווחה האישית ומערער את המעורבות האיכותית שלנו בתהליכי הלמידה בהם אנחנו לוקחים חלק.
ככל שהלומדות והלומדים שלנו יתמקדו בציונים, הם עשויים להתחבר פחות לתחומי העניין האותנטיים שלהם, לסקרנות ולאכפתיות שהיינו רוצים שיתרחשו כשלומדים משהו חדש.
מאמר שפורסם לאחרונה במגזין greater good של אוניברסיטת ברקלי, מנסה לספק כמה הכוונות להגברת המוטיבציה הפנימית:
- חיזוק נקודת המבט של הלומדים: לא חשוב מה התוכן שאנחנו מלמדים, כדאי לנסות לחפש את הזווית האישית של הלומד, ולאתר הזדמנויות שבהם יש סיכוי גבוה יותר לסקרנות ועניין טבעי. הדגשת ה"אמילי" ("אני מה יוצא לי מזה") יכולה לסייע ללומדים לראות תועלת אישית מעבר לציון או להישג הסופי.
- מתודות מעוררות: למידה שיש בה עבודה קבוצתית, שיתוף, קשר בין אנשים יכולה להגביר תחושות של אוטונומיה ועידוד שיחזקו את הקשר שלנו ללמידה ולאו דווקא לתוצאות שלה.
3. לתת במה לתסכול: מותר ללומדות וללומדים להרגיש מתוסכלים ומוטרדים, להביע חששות ולהתלונן. שיח על זה מאפשר להם להרגיש שרואים אותם ונמצאים כאן כדי לעבור את המשבר ביחד וללמוד ממנו.
4. בחירה: היכולת לבחור מה לומדים, עם מי, מתי, ובאיזה צורה- מאפשרת רגעים של אוטונומיה, ומגבירה את הסיכוי שייווצר קשר בין הלומדים לבין התכנים, מבלי קשר לתוצאה של הלמידה בסוף הדרך.
5. אמון: ככל שנביע מול הלומדים שלנו את האמון שלנו בהם, נסייע להם לטפח את האמון שלהם בעצמם. ברגע שהם יחושו ביטחון עצמי בריא ומסוגלות, הם יסכימו גם לקחת סיכונים, להתמודד עם אתגרים ולצמוח מתוך תהליך הלמידה עצמו ולא בגלל ההישג של קו הגמר.
6. הערכה תוך כדי תנועה: אחת הדרכים לנתק את התלות בציון הסופי היא לספק הערכה מעצבת לצורך התהליך ולא רק בסופו. משוב מתמשך גם יגרום ללומדות וללומדים להשתפר תוך כדי תנועה, גם יפחית את המיקוד בתוצאה הסופית, וגם ישפר את התוצאה הסופית לאור המשובים בדרך שמאפשרת התפתחות אישית ומוטיבציה פנימית.
הכניסה לקישור המלא כאן