דור ה-Y ולמידה...
מה בין האח הגדול לסגנונות הלמידה של דור ה- Y? העונה השלישית של האח הגדול נפתחה ואני כמכורה סדרתית מתחילה לצפות בשידורים ומוצאת את עצמי צופה גם במצלמות ב- LIVE. לא יכולה להתעלם מהעובדה שתכניות ריאליטי מהפנטות אותי ואני מחפשת איפה זה פוגש אותי גם בעולמות הלמידה.
סיפור המקרה הקצרצר שבחרתי להביא כאן ימחיש כמעט הכל. אחת המשתתפות נכנסת לחדר האח הגדול, בוכיה ונסערת ותוך כדי סיפורה בוחרת להשתמש בסלנג/שפה זרה שאינה מוכרת לאח הגדול. אחרי הכל מי ביננו יודע מה זה להתחג'דנגר או משהו שנשמע דומה…?
גם האח הגדול אינו יודע והבחורה שולחת אותו בגסות רוח ללמוד. יוצאים לפרסומות וחוזרים אחרי כמה דקות. המנחה מודה לאחד הצופים ששיתף בפייסבוק במשמעות המילה, "לקנא", כמובן.
אז מה היה לנו?
שימוש ברשתות חברתיות להשגת מידע נחוץ בזמן מסוים, אותו ניתן לכנות "למידה במשיכה" או on demand, לעומת למידה פורמלית יותר המתבצעת "בדחיפה". מי ילמד בצורה כזו? בני דור ה- Y. בואו נכיר מי הם.
- ילידי 1977-1992, צעירים שידעו להשתמש במחשב ולשלוח sms לפני שלמדו לרכוב על אופניים, ולזפזפ בשלט לפני הגמילה מהחיתולים. מה מייחד אותם?
- הם מפונקים, יש להם דעות נחרצות, חשוב להם להגשים את עצמם במקום העבודה ובחייהם האישיים, לייצר שינוי חברתי ולפעול למען הסביבה.
- הם מרגישים כי הם יכולים לשלב עבודה מעניינת וחיים אישיים מלאים מבלי שהאחד יבוא על חשבון השני. ומכיוון שהם אינם פוחדים משינויים, אם לא יהיה להם טוב במקום העבודה שלהם הם יקומו וילכו.
אז איך הם לומדים? מאפייני הלמידה הבולטים ביותר של דור זה הם שהם אינם רוצים "שיאכילו אותם בכפית". הם משתפים בידע שלהם באופן טבעי ומבקשים לקבל מסרים ברורים, מהירים קצרים ותלויי צורך. כמו כן, הם לרוב בעלי אוריינות גבוהה מאוד לטכנולוגיה, כולל שימוש מוגבר בטלפונים ניידים כמרכזי תוכן ותקשורת. רובם מכירים היטב את עולם הרשתות החברתיות האינטרנטי והסלולארי והם נסמכים עליהם כמקור ללמידה ומעדיפים אותם על פני מקורות פורמאליים יותר ללמידה. לכן, ככלל, ככל שנוגע לתהליכי למידה, המלצות המומחים הם לבנות מוצרי למידה שעונים לעקרונות "דמוקרטיים" יותר של הלמידה, ובעיקר לכיוון של מנגנוני למידה on demand. אם לסכם, הרי ששלושת סגנונות הלמידה המרכזיים של דור זה הם: 1. הרצון לצרוך ידע רק כאשר הוא נחוץ. 2. השימוש בשיתוף ידע והחלפת ידע בין עמיתים באופן טבעי, והתייחסות לשיתוף ידע כדבר משתלם ולא מאיים. 3. הצורך בחוויה ובריגוש לצורך למידה, כאשר היא מתקיימת באופן מוסדר. האם גם אתה כזה? האם הארגון שלך מתאפיין בלומדים כאלו? והכי חשוב – מה אתה עושה כדי לייצר עבורם למידה שתתאים להם?