מה קורה ללמידה הפרונטלית?

שיתוף

מה קורה ללמידה הפרונטלית?

רצף האירועים האחרונים הכולל הימנעות מהתקהלויות ענק והרגלי למידה און ליין שהפכו לזמינים לכולם בין רגע, מעלה מחדש את ההצדקה של כיתה פרונטלית להרצאות להמונים כפי שנהוג במוסדות להשכלה גבוהה ובארגונים רבים.

עיתון הניו-יורק טיימס פרסם לפני ימים אחדים על שורה של מכללות ומוסדות אקדמים בהם בוחנים מחדש איך להמשיך את תהליכי הלמידה בשנה הבאה, עם או בלי בידוד חברתי.

אוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה הודיעה על צעדים מרחיקי לכת עד לקיץ של שנת 2021 (שעשויים עוד להשתנות לפי ההתפתחויות בעתיד).

על פי הודעת האוניברסיטה, הרצאות יהיו זמינות און-ליין והתנסויות פרונטליות יוקדשו ללמידה קבוצתית אינטימית יותר.

אוניברסיטה אחרת בקליפורניה בארה"ב הודיעה שמפגשים פרונטליים יערכו אצלה רק ללימודים מעשיים או קליניים וכל הלימודים העיוניים יועברו לאון ליין.

במקביל, פרסם העיתון פורבס בשבוע שעבר תחזית דרמטית על פיה ארגונים לא יחזרו ללמוד בשיטה הפרונטלית, מאחר וחזרה כזו תחשב כנסיגה אחורה.

המאמר מסכם סדרת שיחות סקר עם כמות גדולה של ארגונים בהם התחוור שאצלם הכיתה לא תחזור, למעט מקרים הכרחיים כמו לימוד על מכשור והתנסויות מעשיות.

הסיבה היא פשוטה: הארגונים מכירים בכך שהדרכות יכולות להתבצע הרבה יותר מהר, הרבה יותר אפקטיבי והרבה פחות יקר באמצעות הדיגיטל, ושהדבר מתקבל באהדה גם בקרב העובדים עצמם והופך להעדפה שלהם.

הטרחה הכרוכה בנסיעות, ארוחה, לינה, חדרי כנסים ענקיים נראית פתאום גדולה במיוחד והמאמץ הכרוך בהתכנסות פרונטלית המונית הפך בבת אחת להיות מוטל בספק.

כשם שארגונים כמו טוויטר הכריזו שכל עובד יכול תמיד לעבוד מהבית, לנצח, כך מערכים המומחים צפוי לקרות בארגונים רבים לתהליכי הלמידה.

את התחזיות הדרמטיות כדאי לקחת בערבון מוגבל ועם ספקנות מסויימת ומוקדם לאמר איך תראה השגרה בשנים הקרובות בעולם הלמידה הפרונטלית, וגם לא לבטל את הערך הייחודי של התכנסות חברתית ובלתי אמצעית.

אך אי אפשר להתעלם מכך שאירועי החודשים האחרונים מחדדים מחדש את השאלה מה מטרתה של כיתה פרונטלית והאם בשביל הרצאה להמונים בשיטת המע"מ (מרצה-עומד-מדבר) צריך לצאת מהבית.

נראה שלפחות בינתיים, ההצדקה למרחב הפרונטלי הפכה למדויקת יותר וממוקדת יותר ומכוונת למפגשים בקבוצות קטנות, סדנאות מעשיות ולמידת עמיתים.

לעיון במאמר שפורסם בניו יורק טיימס לחצו כאן
לעיון במאמר בפורבס לחצו כאן

x