במציאות ההדרכה הארגונית, לפתרון הדרכתי מתוקשב יש יתרונות רבים (דידקטיים וטכנולוגיים) על פני פתרונות "שאר העולם" (מסורתיים-פרונטאליים) המאפשרים בקלות פיתוח והטמעה של פתרונות ההדרכה באמצעותו.
מה הם השיקולים בבחירת תוצר הדרכתי? מתי לבחור בלומדה ומתי בלמידה סינכרונית? מה יותר חשוב? האם הרצון לחסוך בהוצאות ארגוניות או דווקא הרצון לייצר תוצר שיהיה זמין לכולם גם בשלב התמיכה שאחרי הלמידה?
ההחלטה לא פשוטה וגם אין פתרון בית ספר אחד. הלוואי והיה.בפעם הבאה שאתם עומדים לפני הדילמה נסו לבחון את האתגר ההדרכתי העומד בפניכם באמצעות 4 שלבי העבודה הבאים:
- איפיון המטרה ההדרכתית – האם המטרה היא רכישת תוכן או האם היא תמיכה בתוכן קיים? לדוגמא, השלמת פערי ידע בנושא מוכר.
- שיקולי עלות – האם בחירה בתוצר מתוקשב מסוים תחסוך זמן לארגון (לדוגמא, זמן הפקת לומדה במחולל לעומת הפקת לומדה ב-Flash המחייבת מפתח חיצוני), או שחסכון בעלות העובד, כלומר משך הזמן שהוא נעדר מהעבודה לצורך למידה, הוא החשוב?
- נחיצות הגורם האנושי – מנחה/מדריך/גורם אנושי אחר (OJT לדוגמא) כמפתח להצלחת הלמידה- לדוגמא, אם מדובר בהדרכת שירות האם יש חשיבות לדיאלוג בין עובדים (למידת עמיתים) במהלך הלמידה? האם תפקיד מרצה/מנחה קריטי בלמידה או שאפשר ללמוד ללא מחולל למידה אנושי?
לאחר שבחנת את 3 השלבים הללו, הרי שכבר יהיה לך כיוון מה אתה צריך… והנה אתה ממשיך לשלב הבא והאחרון:
- בחירה מתוך סל הפתרונות המתוקשבים הקיימים, אותם אנחנו מחלקים ל-3 קבוצות:
- למידה מונעת ע"י מחולל למידה – כל פתרונות הלמידה (מתוקשבים ולא מתוקשבים) שמחייבים מעורבות גורם אנושי. לדוגמא, סדנאות מנהלים בהן יש מקום חשוב למנחה של הדיון, למידה,OD למידה סינכרונית וכן הלאה.
- למידה עצמית-יחידנית – כל עולם פתרונות הלמידה (מתוקשבים ולא מתוקשבים) שהינם יחידות סגורות להקניית ידע, עמדה או מיומנות בנושא מסוים. לדוגמא, שיעור פרונטאלי של שעה או לומדה, סרטון סמן של 15 דקות או אף משחק זיכרון ללימוד מושגי יסוד באגרונומיה.
- למידה חברתית – כל עולם הלמידה (מתוקשב ולא מתוקשב) המשלב את יתרונות למידת עמיתים. לדוגמא, שימוש בבלוג, פורום, מאגרי מידע מבוססים WIKI בהם כל אחד יכול "להשמיע ולהישמע". יצויין כי עולם הפתרונות הלמידה הסגורים זולג לעולם הלמידה החברתית (לדוגמא, שילוב בלוגים בלומדות Composica) אך ההבחנה העיקרית בין שתי קבוצות אלו היא כי בפתרונות למידה עצמית הקניית הידע היא באמצעות התוכן שנכתב ונערך/נבדק מראש ואילו בעולם הפתוח-חברתי, הלמידה נבנית, מתעדכנת ומשתנה כל העת.
מעבר ל-3 קבוצות פתרונות אלו חשוב לזכור שפתרון משולב שיש בו "גם וגם" מתוצרים שונים יכול להתאים. למידה שכזו בתמהיל שיטות עשויה להיות פתרון הדרכתי מוצלח הן בעת רכישת תוכן חדש והן בעת תמיכה בתוכן קיים בכך שהיא מאפשרת להתאים צורה ייחודית של ההדרכה בהתאם לצרכיו הספציפיים של כל ארגון וארגון. בימים בהם המטרה היא מינימום השקעה ומקסימום תוצאות – תמהיל שיטות הדרכה הוא פתרון נכון פדגוגית וטכנולוגית אך גם כלכלית שעיקרו, שימוש מושכל בסל של כלי תקשורת קיימים בארגון (דוא"ל, לומדות, למידה סינכרונית, חניכה, הרצאות ועוד) ומייצר כלי למידה שיביאו לכשירות עובד. בהצלחה! |