עובדות חדשות על שלב 3 במודל קירקפטריק – מתוך כנס ה- ASTD
המודל הקלאסי של קירקפטריק, העוסק בהערכה ומדידת אפקטיביות של למידה, חגג לאחרונה 50 שנים ולאחרונה אף יצא לו תיקון אותו סקרנו לפני מספר חודשים. במודל החדש יש דגש גדול על שלב 3 במודל כשלב משמעותי מאוד ביכולת לנבא את הצלחת תהליך הלמידה.
בכנס ה- ASTD קיבל השלב פוקוס נוסף בהרצאה ייעודית שעסקה רק בו. ההרצאה שהועברה על ידיKen Philpis סיפקה גם כמה מדדים מעניינים על שלב 3, תפוצתו ואופיו.
סקר בנושא בו השתתפו 700 מנהלי הדרכה גילה כי 55% ממנהלי ההדרכה מבצעים מדידה של שלב 3 על חלק מהלמידה שבאחריותם. הנתון אמנם גבוה, אך יש לזכור שהוא לא מבטא בהכרח תרבות קבועה ושיטתית, השאלה מבקשת לדווח גם על פעילות קטנה בתחום.
מנהלים אלו גם נשאלו מהם הכלים הנפוצים ביותר למדידה בשלב 3.
31% מהמנהלים דיווחו על סקרי משתתפים המבוצעים בד"כ מספר חודשים לאחר ההדרכה ובוחנים האם חל שינוי יישומי בביצוע הלומד.
27% מבצעים את המדידה באמצעות מעקב אחרי תכניות עבודה שנוצרות בעקבות תהליכי למידה, תהליכי עבודה שתפקידם לחולל את השינוי.
24% בוחנים את נתוני הביצוע בפועל בד"כ באמצעות מערכת לניהול כשירויות
24% מקיימים תצפיות.
פיליפס הציע מספר דגשים כיצד יש לבצע את שלב 3 בעיקר כאשר מדובר בביצוע סקר, תוך הישענות על מחקר שפורסם בשנת 2002 על ידי Palmer Morrel-Samuels העוסק באופן כללי בביצוע סקרים ארגוניים בסביבות העבודה ומנתח את ההטיות שנוצרות לרוב בסקרים אלו:
- השאלות צריכות להתרכז בביצוע או בהתנהגות ולא בתחושות, מחשבות או מניעים, ע"י ציון של פעולות ספציפיות וקונקרטיות שהן ברות תצפית וקבלת חוות דעת מהעובד האם הפעולות הללו מתרחשות.
- שבץ שאלות שניתן לתקף אותם באמצעים נוספים, על מנת לבחון את מהימנות התשובות וללמוד על התפיסות של המשיבים
- אין למזג שאלות לקבוצות רציפות או תחת כותרות ביניים, כי למשיבים יש נטייה במצבים אלו לסמן תשובות זהות לכל השאלות באותו נושא
- מחקרים מוכיחים כי יש לא מעט הטיות הנוצרות בסקרים, כך למשל התוצאה טובה יותר על נושא שיש בו כמה שאלות, או כאשר שאלה אחת מנוסחת באופן ארוך יותר מהשאר, יש להקפיד על מבנה קבוע מאוד של השאלות ואפילו על אורך זהה ככל שניתן
- בסקר עצמו מומלץ על סולמות אי זוגיים, סולם זוגי על פי המחקר שצוטט מטה את תוצאות הסקר כלפי מעלה
- הסקר חייב להיות קצר מעשרים דקות
- הסקר צריך להיות אנונימי
- מדי פעם הפוך את השאלות כך שהתשובה הטובה יותר תהיה התשובה השלילית, שוב על מנת להבטיח ערנות של המשיב ולהפחית את הסיכוי שהלומד ימלא תשובות בדפוס אוטומטי
- הימנע מלהציע שאלות המבקשות מהעובד לדרג תשובותיו לפי סדר עדיפויות.