4 טכניקות לרפלקציה מקפיצת זכרון

שיתוף

היא פשוטה, היא בחינם והיא משיאה תוצאות מדהימות – הרפלקציה היא הפעולה הכי לא ישראלית שיש, אבל היא מחזקת את הלמידה באופן משמעותי.

רוצים הוכחה?

שתי קבוצות פתרו חידונים, אחת מהן סיכמה את הפעילות בפעילות של רפלקציה, בה כתבו אילו אסטרטגיות סייעו להם לפתור את החידות הללו. הקבוצה השניה לא ביצעה דבר בסיום.

בהמשך תהליך הלמידה, קבוצת הרפלקציה פתרה 20% יותר בעיות וחבריה דיווחו על תחושת מסוגלות גבוהה יותר. העצירה הנוספת על מה שהרגע נלמד יוצרת עוד סיבוב של אינטראקציה עם החומר שמעמיק את תהליך העיבוד הקוגנטיבי.

קבלו 4 שיטות פשוטות לרפקלציה בכל תהליך למידה:

  1. לשאול שאלות:
    למדנו נושא מסויים? העלו שאלות שיגרמו ללומדים לחשוב על מה שלמדו, כמו "מה הכי הפתיע אותך?", "מה היית עושה אחרת עכשיו שלמדת את זה?" וכד'
  2. דיון בקבוצות קטנות:
    למדנו נושא מסויים? מבקשים מקבוצות קטנות (לא במליאה) לשאול אחד את השני שאלות על מה שלמדו.
  3. סיכום אישי:
    לבקש מהלומדים לכתוב לעצמם סיכום, יומן או בלוג. הכתיבה היא פעולה מאומצת שלוקחת זמן ולכן מחזקת את הזכרון של מה שלמדנו.
  4. "רפלרציה ברגע":
    לאחר שהפכת את הרפלקציה לכלי קבוע בלמידה, כדאי לעודד את הלומדים להפעיל בעצמם רגע קטן של רפלקציה בסוף התנסויות שבהם עברו. התנסית במיומנות חדשה? איך היה לך עם זה? מה היה קשה? מה היה אפקטיבי? מה הפתיע? מה היווה חסם? מה היית עושה אחרת?

אל תחכו לסוף השנה כדי לסכם אחורה.. הטמעה קבועה של שיטות כה פשוטות מקפיצה את הסיכויים שהתוכן יישמר בזכרון הלומדים והם יישמו אותו לאחר מכן.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x