4 פעולות יומיומיות שיתמכו בלומדות ולומדים עצמאיים יותר
4 פעולות יומיומיות שיתמכו בלומדות ולומדים עצמאיים יותר
עם יד הלב, בכל גיל יש לומדות ולומדים רבים שיגדירו את עצמם כמי שאינם יכולים או יודעים איך ללמוד באופן עצמאי.
מצד אחד זו מיומנות נרכשת, שכל אחד יכול ללמוד, מיומנות שהיא במיוחד משתלמת.
ומצד שני, יש לא מעט שיבושים וכישלונות בדרך ליצירת מציאות שבה הלומדות והלומדים מסוגלים ללמוד עצמאית לאורך זמן.
הסופר והמורה אלכס קווילג עוסק בקושי לפתח אסטרטגיות למידה עצמאיות באופן עקבי ומחלץ מהמחקר כמה פעולות יומיומיות שאפשר לשלב כדי לתמוך בעצמאות הזו, תוך תקשורת מתמדת עם הלומדים על הערך שהם יקבלו אם יאמצו אותן.
- צ'ק ליסטים למיפוי ידע נוכחי
מיפוי עצמי עוזר ללומדים ומניע אותם לתכנן את התהליך הלימודי ולהציב לעצם מטרות.
כל נתון השוואתי או כזה שמשקף את נקודת המוצא של הלומדים, או אפילו דירוג עצמי של רמת הידע, יכווננו את הלומדות והלומדים ויתמכו בעצמאות שלהם.
2. עזר לתכנון אישי של תהליך הלמידה
טבלת לו"ז או מתווה של תהליך הלמידה מאפשרים ללומדות וללומדים להתבונן על התהליך מלמעלה ולהבין יותר מה יידרש מהם ובאיזה שלב כדי לצלוח את הדרך. משם הדרך ללמידה עצמאית קצרה קצת יותר.
3. מיומנויות למיקוד והימנעות מהסחות
הסביבה משפיעה על הלמידה, וכששריר הלמידה העצמית לא בשיאו, הפיתוי להסחות גדל.
פיתוח הרגלים של בניית סביבת למידה ממוקדת וללא הסחות יקטין את הסיכוי שתהליך מבטיח ישתבש בגלל גירוי חיצוני.
4. כלי תמיכה just in time
בזמן הלמידה, כדאי לתת ללומדים כלי תמיכה שיוכלו להשתמש בהם במשימות ואתגרים עתידיים.
זה יכול להיות אוסף טיפים, הדגמות או דוגמאות, המחשות, תבניות, תרחישים ועוד.
ככל שמשלבים את הכלים האלו במהלך תהליך הלמידה, ומייצרים "התיידדות" איתם, כך אפשר לעודד את השימוש העצמאי ביום שלאחר תהליך הלמידה.
הקישור למאמר המלא כאן