6 דרכים ליצוק משמעות ותחושת ערך על כל תוכן שבעולם
הלומדים שלך חסרי מוטיבציה ושפופים? 6 דרכים ליצוק משמעות ותחושת ערך על כל תוכן שבעולם
מנסים לחזור לשגרה וללמד כרגיל?
הלומדות והלומדים שלנו עשויים לגלות סימנים של שפיפות וחוסר מוטיבציה, קושי להתרכז, שעמום מהיר ובעיקר תחושה ש"הכל טפל".
ניסיון לחזרה לשגרה הוא מבורך, ולמידה שמאתגרת אותנו וגורמת לנו לחשוב היא מתנה ותרפיה, אבל לא כל למידה מלהיבה ומרתקת ולכן יש חשש גדול יותר בימים כאלו, שלומדים בכל גיל יהדפו הזדמנויות למידה חדשות.
לא חשוב מה התוכן שאנחנו מלמדים, אם ניצוק לו משמעות וערך בעיני הלומדות והלומדים, נוכל להרוויח אותם בחזרה בתהליך ולגרום להם תחושה של התפתחות ואפילו של ריפוי.
כל מה שצריך זה להפוך את התוכן או התהליך למשהו ששייך גם ללומדים ולא רק לנו, ואז ייווצר החיבור שיחולל תחושת ערך.
הנה 6 פעולות שאפשר לשלב עם כל עולם תוכן, גם כזה שלא נתפס כמעניין או מרגש במיוחד, כדי להפוך אותו למשמעותי ובעל ערך:
1. לחבר את התוכן לחוויות אישיות
נבקש מהלומדים לספר איך התוכן מתקשר אליהם, או נספר להם איך הוא מתקשר אלינו.
אם הלומדים יזהו כיצד התוכן משפיע עליהם הם ירגישו שייכים אליו.
שימוש בסיפורים ומקרים מהחיים הופכים את התוכן לאמיתי ורלבנטי יותר ממה שנדמה בתחילה.
2. להפגיש בין התוכן לצרכים רגשיים וחברתיים
לפעמים התוכן הוא רק "תירוץ", שיכול לגרום לאנשים לבלות זמן אחד עם השני, להחליף דעות או להכריע על התשובות הנכונות בסוגייה מסוימת.
הלומדים יחושו קשר בגלל שהם יבלו זמן חברתי עם עמיתים, וכמעט בלי לשים לב, ייצרו לעצמם חיבור גם עם התוכן ולא רק עם החברים.
גם ביטויי רגש על התוכן (כולל לדבר בקול רם על מה לא אוהבים בו) יגרום לחיבור וקרבה שמאפשרים למידה של משהו חדש.
3. מתודות אינטראקטיביות שמעוררות הזדהות
הלומדים יהיו מעורבים יותר אם ייקחו תפקיד.
שימוש בסימולציות, משחקי תפקידים, בקשה להביע השערות או ניחושים על תוכן שעוד לא נלמד- כל אלו גורמים ללומדים להיות באינטראקציה עם התוכן וכך לפתח איזושהי הזדהות שמחוללת משמעות.
4. לעורר שיח ודיון
אם נגרום ללומדים לדבר על התוכן בקול רם ונאתר קונפליקט או ניגודיות בתוכן, נאפשר להם לדון, לשוחח, להביע דעה בעד או נגד.
כך נזמן רגעים שבהם נוצרת משמעות.
כשללומדים יש מה להגיד על התוכן, הוא כבר הופך להיות קצת שלהם.
5. לקדם פעילות יצירתית על התוכן
יצירתיות היא דרך נהדרת לחולל משמעות על תוכן, והיא מתאימה לכל גיל.
לעיתים יש נטייה לחשוב שפעולות יצירתיות (הפקה דיגיטלית של משהו, פעולה אומנותית כלשהי) מתאימות רק לילדים, או רק לתכנים "לא רציניים".
אך כשזה מגיע לעשייה יצירתית, כולנו הופכים להיות ילדים ומתעוררת בנו חדווה של עשייה ויצירה.
התוכן שאליו לא התחברנו לפני כן, נדבק לתוך העשייה היצירתית ומקבל משמעות חדשה.
6. להקשיב
למידה בימים כאלו היא הזדמנות מצוינת להקשיב יותר ולדבר פחות.
ככל שנאפשר ללומדות וללומדים לבטא את עצמם נבטיח "העברת בעלות" של התוכן גם ללומדים שלנו.
זה יקרה גם אם זה ייקח יותר זמן מאשר אם אנחנו היינו הדוברים וגם אם זה יהיה פחות מדויק מאיך שאנחנו היינו מסבירים את הדברים.
הקישורים למאמרים המלאים – למידת מבוגרים כאן וכאן , למידת סטודנטים באקדמיה כאן וכאן וכאן למידת ילדים כאן וכאן