איך להוביל אנשים שמבינים במקצוע שלהם יותר ממני?

שיתוף

איך להוביל אנשים שמבינים במקצוע שלהם יותר ממני?

מנהל מסעדה חייב להיות שף? מנהלת בית חולים חייבת להיות רופאה?

הויכוח בנושא בין חוקרי התנהגות ארגונית לגהי הרקע המקצועי של מנהיג, קיים כבר שנים ארוכות.
מצד אחד טוענים רבים ש"ניהול זה ניהול זה ניהול" ומי שילמד היטב איך להכווין עובדים לעבר מטרה, יוכל לעשות זאת בכל שדה מקצועי שאליו הוא יקלע. הם מסבירים שמנהל לא אמור לבצע עבודה מקצועית ממילא, ורקע עשיר מעולמות אחרים מאפשר נקודות מבט רעננה לתפקיד.

מנגד מסבירים מומחים אחרים שמנהל ללא רקע מקצועי עלול להביא הרבה נזק. איך אפשר לקבל החלטות בלי להבין בתוכן המקצועי? פשוט עושים את מה שהעובדים ממליצים לך לעשות? איך אפשר להעריך תפקוד של צוות אם לא מבינים במה הוא עוסק? איך אפשר לדעת אם פרויקט מתנהל כשורה או עתיד להשתבש, ואיך אפשר לעזור לעובדים שמבקשים עזרה? ובכלל, איך אפשר ליצור סמכות ויחס מכבד של הצוות במצב כזה?

ניהול ללא רקע מקצועי, אינו אידיאלי אבל גם אינו בלתי אפשרי.

אז מה עושים באותם מצבים (נפוצים למדי) שבהם מתבקש מישהו לנהל אנשים שבמבינים במקצוע הרבה יותר ממנו?

1. להצביע על הפער בקול רם:
אין טעם לנסות להפוך את המנהל למומחה, ומנהל שינסה לעשות יכשיל את עצמו מהר. יש להצהיר על כך שהמנהל יידרש להסתמך על יכולות הצוות שלו.
2. ללמוד תוך כדי תנועה:
העמקה הדרגתית בתוכן המקצועי יאפשרו בשלב מסויים אוריטנציה מקצועית למנהל. מנהל אף פעם לא יידרש לדעת לעשות את כל מה שהעובדים שלו יודעים, אבל אפשר להגיע בהדרגה למצב בו המנהל מסוגל לבצע חלק מהמשימות שלהם ולהבין באופן סביר את שאר המשימות. על מנהל כזה להתעקש ללמוד כל הזמן את המקצוע ולא "לברוח" מפס הייצור בשל הנחיתות המקצועית.

3. האצלה או טיפוח של עוזר או עוזרים:
מתכונת מנצחת תהיה לשלב את מיומנויות הניהול החדשות עם הידע המקצועי בשטח, באמצעות מינוי של ראשי צוותים שישמשו סמכות מקצועית ויתרמו מיכולתם למנהל. כדאי להכיר ולהוקיר את תרומתם של עובדים אלו על מנת לבנות מערכת מאוזנת המשלבת בין מומחיות מקצועית למומחיות ניהולית.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x