חילקתי את הלומדים לקבוצות לביצוע משימה – איך ניתן למנוע מחלקם להיות "טרמפיסטים" שלא תורמים דבר לקבוצה?

שיתוף

עבודה בקבוצות משתלמת מאוד, אבל יש קבוצות שהדינמיקה בהן עובדת כמו בקסם וכל חבר קבוצה מביא את עצמו ואת חוזקותיו, ויש קבוצות שלא מסתדרות או שיש בהן "טרמפיסטים" שלא תורמים את חלקם למאמץ הצוותי.
מה ניתן לעשות?

  1. מתכננים את העבודה הקבוצתית לפי שלבי עבודה, כך שיהיו מספר צמתים ונקודות בקרה בהם הלומדים יידרשו להציג את התקדמותם. כך יש יותר מגע של המנחה עם הקבוצה ואפשרות לראות מי זלג ממנה.
  2. מאפשרים לקבוצה לבחור: למשל אפשרות לביצוע של פעולות אישיות בתוך הפעילות הקבוצתית, לבחור את אופי המשימה וצורת הביצוע שלה כך שחברי הקבוצה יקבלו החלטות שנכונות לכל החברים בהן.
  3. הכניסו לעבודה הקבוצתית חלקים אינדיבדואליים, בהם הלומדים מתארים את החוויות או התובנות שלהם מהפעילות.
  4. הבטיחו שחברי הקבוצה לומדים להכיר אחד את השני: אפשרו זמן של הלומדים להעמקת ההיכרות האישית.
  5. עודדו בניית "תקנון קבוצתי" – בו הלומדים מגדירים לעצמם כללי התנהגות, אחריות של כל חבר ואת הציפיות ההדדיות של החברים.

לכניסה לקישור לחצו כאן

x