25 טיפים מעשיים שיהפכו webinar משמים ל webinar מדהים
וובינר (webinar) הוא מפגש חי באינטרנט שבו המשתתפים יכולים להיות בכל מקום ולא להתכנס בהכרח בחדר פיזי. וובינר הוא כלי גמיש ונוח מאוד אבל עלול להיות משמים בדיוק כמו הרצאה פרונטלית פסיבית.
הנה כמה טיפים לאיך נכון לבנות ולהעביר וובינר כמו שצריך עם חווית למידה אפקטיבית ועם משתתפים מרוצים שירצו לבוא לעוד מפגשים:
1. 5 דקות ראשונות מתחילות בחוויה: הצגת אתגר גדול, סיפור מצחיק, משחקון היכרות, סקר מסקרן.
2. 10 דקות לפני המפגש כדאי להציב שקף "ברוכים הבאים" עם שאלה מסקרנת או מוסיקת רגע. כדאי להתחיל את המפגש בדיוק בזמן, לפתוח בכמה דקות של תכנים לא קריטיים עד שכל המאחרים יצטרפו. בכל מקרה מומלץ לא לחכות בדממה למאחרים – להתחיל בזמן ואפילו קצת לפני כן.
3. הצ'אט הוא המלך. מפגש מוצלח הוא מפגש שבו הרבה לומדים כתבו משהו בצ'אט. שיח ער שומר עניין כמו בקבוצת ווטסאפ טובה, ואפילו "דאחקות" בצ'אט מבורכות. פחות מומלץ להעלות אנשים לדבר במהלך מפגש, משתתפים שעולים לדבר בפעם ראשונה עלולים להסתבך ולהישמע לא טוב, ובזמן שהם מנסים להבין מה קורה, שאר הקהל מאבד סבלנות. התקשורת בצ'אט מהירה וחלקה יותר ושומרת על זרימת מפגש מוצלחת יותר.
4. כדאי לבנות מפגש עם מארח (host) . תפקידו לספק קול שני (שמגביר עניין לעומת קול אחד בלבד). הוא יכול לפתוח, לסגור, לרכז שאלות שהגיעו בצ'אט, לבצע סיכומי ביניים ועוד.
5. שקפי המצגת לא יכולים להישאר כפי שהם במפגש פרונטלי. מומלץ לצמצם מאוד את הטקסטים, להגדיל מאוד את הגופן (גופן 24 יהיה נהדר) ולהגביר שימוש בתמונות.
6. התקבלו התייחסויות בצ'אט? כדאי כל כמה דקות לעבור על ההתייחסויות בקול רם ולהדהד אותן ומומלץ לאזכר את שמותיהם של האנשים שכתבו בצ'אט, כדי ליצור מגע אישי יותר ולעשות טוב על הנשמה של זה שתרם למפגש.
7. כלל שלוש דקות לקליק – כדאי לתכנן את הוובינר כך שכל שלוש דקות הלומד יצטרך ללחוץ, להצביע על משהו, לכתוב משהו, לענות על משהו וכד'.
8. מומלץ שלא לקיים וובינר מעל 50 דקות נטו.
9. לבנות מצגת רצה: בניית השקפים כך שכל 40 שניות תהיה תחלופה בשקף לשמירה על תנועה מתמדת.
10. בלי שתיקות מביכות: לא להשאיר יותר משלוש שניות של שקט, המשתתפים עלולים לחשוש שיש בעיה טכנית. כאמור כדאי לדבר, או לשים מוסיקה.
11. לא מדקלמים אבל גם לא מגמגמים: כדאי לכתוב ראשי פרקים של מה שהתכוונתם להגיד ולקיים הרצה "על יבש" (dry run) לפני כן מול מישהו כדי לקבל משוב האם זה נשמע מספיק קולח.
12. כדאי לעשות "הפוגות" קצרצרות פעמיים או שלוש ולספר בהן סיפור מצחיק או מעניין שלא לגמרי קשור לנושא המפגש.
13. לא מוכרחים להשאיר את מצלמת הוידאו פתוחה לאורך המפגש, אם כי לא מזיק כמובן. לאחר כמה דקות יספיק ערוץ הקול ורוב הלומדים לא יסתכלו על חלונית הוידאו ממילא.
14. וובינר יהיה מוצלח יותר אם המשתתפים נפגשו פעם אחת פנים אל פנים לפני כן ורק אז עברו למפגשים וירטואליים.
15. התגובה של מנחה וובינר אחרי התנסות ראשונה: "זו הצפה, מרגישים כמו טייס, לא הרגשתי את הכיתה, מישהו חייב להיצמד אלי ולעזור לי ". התגובה של מנחה וובינר אחרי התנסות רביעית: "זה עובד מצוין, תעזבו אותי ותנו לי ללמד". חשוב לא להיבהל מהחוויה הראשונית: כדאי להתמיד כמה פעמים עד ליצירת מסוגלות!
16. כדאי לארגן בכל מפגש שאחד הלומדים יציג משהו לכמה דקות (לאחר התכוננות מראש), לצורך גיוון קולות והגדלת מעורבות לומדים.
17. מומלץ שמצגת הוובינר תכלול תפריט קבוע עם הנושאים השונים וסימון מובחן לנושא בו אנו נמצאים עכשיו או לפחות שקפי ביניים שיציגו את המיקום בתהליך הלמידה.
18. אף פעם לא שואלים במהלך וובינר: "כולם שומעים אותי?" זה משדר חוסר בטחון, רוב הסיכויים ששומעים אותך מצויין.
19. מפגש מתחיל במספר "כללי התנהגות" ללמידה אפקטיבית: לבקש מהלומדים לסגור חלונות של יישומים אחרים מחשב, להרחיק אמצעים מסיחים, להשתיק את המיקרופונים (למניעת רעשי רקע) ולהתמקד במפגש.
20. כדי לשפר את חווית המפגש, אפשר לאמץ דמות שמספרת סוג של סיפור: שדרני רדיו, שדרני ספורט, מנחי Talk Show ,דיבייט, ראיון פרובוקטיבי, "פרקליט השטן" ועוד…
21. כדאי להקדיש את רבע השעה שלאחר סיום המפגש לזמן לשאלות אישיות של משתתפים. לא לשכוח כמובן לספר להם בתחילת המפגש שאפשר לתפוס זמן פרטי עם המנחה לאחר המפגש למי שרוצה לנצל זאת.
22. זה נפלא להקליט את המפגש ולהפיץ את ההקלטה אח"כ, אך לא לפתח ציפיות שהרבה אנשים יקשיבו להקלטה הזו… זה בדרך כלל לא קורה. לא יזיק לערוך ואפילו לחתוך את ההקלטה לכמה קליפים קצרים כדי להגדיל את הסיכוי לצפיות מאוחרות.
23. סיימת את הוובינר? עכשיו זה זמן מצוין לצפות בהקלטה ולהפיק לקחים לפעם הבאה.
24. לסיום…2 טיפים טכנולוגיים: איכות הקול חשובה בהרבה מאיכות התמונה, אם משקיעים בחומרה כלשהי (בודאי כשיש רצף מפגשים ולא אירוע חד פעמי) כדאי לרכוש מיקרופון איכותי בעלות של עד 300 ₪.
25. ההשקעה הבאה בתור בתחום החומרה צריכה להיות של גוף תאורה ברקע שיאפשר למנחה להראות מצויין (גם כאן בעלות של מאות שקלים בודדים). מובן שזה רלוונטי רק כאשר מדובר בחדר שממנו המנחה מלמד באופן קבוע.