3 פעולות קריטיות יכולות להפוך את המצגת מאויב לאוהב.
המצגות באו לעזור לאפקטיביות הלמידה והצליחו בעיקר להרוס.
מי שמנסה להציל את המצגת באמצעות אפקטים ועיצובים "מהממים" עלול רק להחמיר את המצב.
3 פעולות קריטיות והרבה יותר פשוטות מאשר עיצוב WOW, יכולות להפוך את המצגת מאויב לאוהב.
קודם כל תזכורת: תפקיד המצגת הוא ללוות את השיעור ולספק חיזוק ללמידת המשתתפים.
לכן, מצגת אפקטיבית אמורה להיות קצרה ותכליתית, כאשר 90% מהתוכן יימסר בעל פה ע"י המרצה.
בפועל קורה בדיוק ההפך.
המצגת הפכה להיות כלי עזר למנחה, כדי שחלילה לא יצטרך ממש לזכור מה הוא אומר.
רוב המצגות בשטח מלאות במלל ומנחים רבים פשוט מקריאים את מה שכתוב על השקף.
הלומדים חווים חוויה שלילית במיוחד, גם סופגים את התוכן באופן כפול ולא מסונכרן (טקסט כתוב ודיבור במקביל- אף אחד מהם לא בקצב האישי של הלומד), וגם חווים עומס קוגניטיבי שמייצר גודש של פרטים וקושי לזכור מהם את העיקר.
פעמים רבות איש לא מתקומם על כך כי הלומדים רוצים שתהיה להם את המצגת לאחרי השיעור ולכן טוב להם שהיא כה מפורטת.
כדי להוסיף חטא על פשע, מבקשים המנחים ממפתחי למידה ומעצבים גרפיים להכין להם מצגת WOW מלאת אפקטים שתכפר על הכתיבה הצפופה.. בעוד שבהרבה פחות מאמץ אפשר להציל את המצגת ולהפוך אותה לכלי למידה.
אז הנה 3 כללים מהירים וקריטיים שישנו את החוויה מקצה לקצה:
1. 🧩 כל המלל ב- notes
מדללים את התוכן למשפט בודד או כמה מילים, ומעבירים את השאר להערות הדובר (Notes) בתחתית השקף.
ברוב המקרים ניתן להשתמש בפונקציה של Notes Master שמאפשר להעביר את הטקסטים להערות, לעצב ולסדר אותם לטובת מערך שיעור ראוי למדריך בלי שהתוכן יהיה בתוך השקפים.
כך עדין אפשר להעביר את המצגת המפורטת ללומדים לאחר השיעור מבלי לפגוע בחוויית השיעור עצמה.
לאחר מכן מפעילים את תצוגת המקרן למצב שמראה את ההערות רק למנחה.
כך השקפים יישארו דלילים והמנחה ידע מה הוא רוצה להגיד.
איך עושים זאת?
לוחצים על הצג הצגה -> קליק ימני על השקף -> הצג תצוגת מגיש ומאפשרים למנחה לראות את המערך רק במחשב שלו ולא בתצוגה שהלומדים רואים.
2. 🧩 קודם כל התמונה- Image First
טעות נפוצה של כותבי תוכן היא קודם לרשום את הטקסט ורק אחר כך לחשוב על התמונה או האובייקט הגרפי.
עדיף לעשות בדיוק ההפך.
קודם לחשוב על תמונה או כל אובייקט גרפי אחר שממקסם את המידע שאפשר להעביר באמצעים חזותיים.
רק לאחר מיצוי השלב הזה עוברים לחשוב על הטקסט ומגלים שיש כבר פחות מה לכתוב בגלל שהתחלנו עם האובייקט הגרפי קודם.
3. 🧩 שחור ולבן- Black and White
המצגת לא חייבת להופיע כל הזמן על המקרן.
היא גורמת לכולם להסתכל רק בזווית אחת כל המפגש, מצמצמת את קשר העין בין המנחה למשתתפים ואפילו מרדימה את כולם.
מקשי המקלדת B (עבור black) ו- W ( עבור white) יכולים לעזור לכם ליצור רגעי הפוגה מהמצגת. B משחיר את המסך ו- W "מלבין" את המסך.
ההפוגה משחררת את ההתבוננות המקבעת של כולם לאזור מסוים אחד בחדר ופותחת אפשרות לדיון ושיח.